ОСВІТНЯ ПРОГРАМА МАЯКІВСЬКОГО ЛІЦЕЮ
І. Загальні засади
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА МАЯКІВСЬКОГО ЛІЦЕЮ
Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області
2024/2025 навчальний рік
Тип закладу-загальноосвітній.
Кількість класів - 33: 1-4 кл. – 12; 5-9 кл. –15; 10-11 кл. - 6.
Кількість учнів - 809: 1-4 кл. – 270; 5-9 кл. –403; 10-11 кл. -136.
Статутом закладу визначено українську мову навчання.
Освітня програма Маяківського ліцею 2024/2025 навчального року складена на виконання:
- Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
- Указу Президента України від 16 березня 2022 року № 143 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України»;
- розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р. «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»;
- Державних стандартів повної загальної середньої освіти:
початкової освіти (в 1 – 4 класах) – Державного стандарту початкової освіти (затвердженого Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 87;
у 5 - 7 класах -Державного стандарту базової середньої освіти (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року № 898);
у 8 – 9 класах – Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року № 1392);
на рівні профільної середньої освіти (в 10 – 11/12 класах) – Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого Постановою КМУ від 23.11.2011 року № 1392).
- Наказів Міністерства освіти і науки України:
від 28.03.2022 № 274 «Про деякі питання здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану»,
від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.03.2002 р. за № 229/6517 (зі змінами);
- Положення про інституційну та дуальну форми здобуття повної
загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і
науки України 23 квітня 2019 року № 536 (у редакції наказу Міністерства
освіти і науки України від 10 лютого 2021 року № 160), зареєстрованим в
Міністерстві юстиції України 22 травня 2019 року за № 547/33518;
- Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України
12.01.2016 № 8 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України
від 10 лютого 2021 року № 160), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2016 року за № 184/28314;
- Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 року за № 941/35224);
- Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 16.04.2018 року № 367, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016;
- Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 р. № 762 (у редакції наказів Міністерства освіти і науки України № 621 від 08.05.2019 року, № 268 від 01.03.2021 р.), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 924/27369;
- Листів Міністерства освіти і науки України: від 16.03.2022 року №1/3472-22 «Про виконання Указу Президента України Володимира ЗЕЛЕНСЬКОГО від 16.03.2022 року № 143/2022»,
- Положення про ліцей затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 року № 1062. Освітня програма – це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих та організованих закладом освіти для досягнення учнями визначених відповідним Державним стандартом загальної середньої освіти результатів навчання.
Освітня програма ліцею окреслює:
- підходи до планування й організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом;
визначає:
- загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення, які подані в рамках навчальних планів, очікувані результати навчання учнів;
- пропонований зміст навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному вебсайті МОН;
- форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
ІІ. Призначення закладу освіти та засіб його реалізації
Призначення закладу освіти полягає в наданні якісної повної загальної середньої освіти дітям шкільного віку, забезпеченні їх всебічного розвитку, виховання й самореалізації особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності.
Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.
Основним засобом реалізації призначення закладу світи є засвоєння учнями обов'язкового мінімуму змісту освітніх програм. У той же час заклад має у своєму розпорядженні додаткові засоби реалізації свого призначення, а саме:
- введення в навчальний план предметів і курсів, що сприяють загальнокультурному розвитку особистості та формують гуманістичний світогляд;
- надання учням можливості спробувати себе в різних видах діяльності (інтелектуальної, трудової, художньо-естетичної тощо);
- поглиблене вивчення окремих предметів;
- надання учням можливості вибору профілю навчання, темпу засвоєння навчального матеріалу.
Освітня програма, що реалізується в ліцеї, спрямована на:
- формування в учнів сучасної наукової картини світу;
- виховання працьовитості, любові до природи; розвиток в учнів національної самосвідомості;
- формування громадянина, який прагне вдосконалення та перетворення суспільства;
- формування загальної культури особистості, адаптації її до життя в суспільстві;
- виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави;
- створення основи для усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм;
- формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.
ІІІ. Опис "моделі" випускника ліцею
Модель випускника Нової Української Школи – це необхідна основа для сміливих і успішних кроків у своє майбутнє. Усі інші здобутки у сфері компетентності може принести людині лише наполеглива цілеспрямована праця, бажання вчитися і ділитися досвідом з іншими.
Випускник школи має міцні знання і вміло користується ними. Знання та вміння, отримані учнем, тісно взаємопов’язані з його ціннісними орієнтирами.
Набуті життєві компетентності випускник вміло використовує для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Уміє критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.
Наш випускник – це передусім людина творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації;
- добре поінформована особистість;
- готовий брати активну участь у суспільно-культурному житті громади, держави;
- є свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки;
- свідомо ставиться до свого здоров’я та довкілля;
- мислить креативно, використовуючи увесь свій творчий потенціал.
Випускник початкових класів має знання, уміння та навички, передбачені стандартом початкової освіти. Він упевнений у собі, старанний, працелюбний, самостійний, дисциплінований, вмотивований на досягнення успіху, вміє слухати і чути, критично мислити і має почуття самоконтролю, навички навчальної діяльності, культуру поведінки і мови, основи особистої гігієни і здорового способу життя.
Випускник базової середньої освіти володіє певними якостями і вміннями на рівні вимог державних освітніх стандартів, успішно засвоює освітні програми з усіх предметів навчального плану; має систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного); володіє основами комп’ютерної грамотності; знає свої громадянські права і вміє їх реалізувати; оцінює свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей; дотримується правил культури поведінки і спілкування; веде здоровий спосіб життя.
Наш випускник - свідомий громадянин і патріот своєї країни, готовий до сміливих і успішних кроків у майбутнє.
IV. Цілі та задачі освітнього процесу закладу
Перед ліцеєм поставлені такі цілі:
1. Забезпечити засвоєння учнями обов'язкового мінімуму змісту початкової, базової та загальної середньої освіти на рівні вимог державного освітнього стандарту.
2. Гарантувати наступність освітніх програм усіх рівнів.
3. Створити основу для адаптації учнів до життя в суспільстві, для усвідомленого вибору та наступного засвоєння професійних освітніх програм.
4. Формувати позитивну мотивацію учнів до навчальної діяльності.
5. Забезпечити соціально-педагогічні відносини, що зберігають фізичне, психічне та соціальне здоров'я учнів.
6. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом своєчасного та якісного проходження курсів перепідготовки.
7. Проведення атестації та сертифікації вчителів.
8. Цілеспрямоване вдосконалення навчально-матеріальної бази ліцею.
V. Навчальний план та його обґрунтування
Навчальні плани складені з урахуванням поетапного переходу закладу освіти на здійснення діяльності за новим Державним стандартом:
- для 1-4 класів – за Типовою освітньою програмою для загальноосвітніх закладів середньої освіти, розробленою під керівництвом О.Я. Савченко (наказ МОН від 12.08.2022 року № 743);
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/87314/
https://osvita.ua/doc/files/news/873/87314/Savchenko_1-2.pdf;
- для 5-7-х класів - Типова освітня програма для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, затверджено. наказом МОН України від 19.02.2021 р. № 235;
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/80696/
https://osvita.ua/doc/files/news/806/80696/602fd30bccb01131290234.pdf;
- для 8-9-х класів – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженою наказом МОН України від 20.04.2018 р. № 405;
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/60642/
https://osvita.ua/doc/files/news/606/60642/5ae079065faa0406841712.pdf;
- для профільної середньої освіти 10-11х класів – за Типовими освітніми програмами закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН від 20.04.2018 № 408 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 № 1493 зі змінами, внесеними наказом МОН від 31.03.2020 № 464)
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/60645/#google_vignette
Загальний обсяг навчального навантаження:
- для учнів 1-4-х класів складає 3500 годин/навчальний рік:
- для 1-х класів – 805 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 2-х класів – 875 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 3-х класів – 910 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 4-х класів – 910 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 5-7-х класів складає 3 465 годин/навчальний рік:
- для 5-х класів загальної середньої освіти – 1 067,5 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 6-х класів загальної середньої освіти – 1 172,5 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 7-х класів загальної середньої освіти – 1 225 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 8-9-х класів загальної середньої освіти– 2 467,5 годин /навчальний рік:
- для 8-х класів – 1 207,5 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 9-х класів – 1 260 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 10-11-х класів загальної середньої освіти –2572,5годин/навчальний рік:
- для 10-х класів – 1 260 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів);
- для 11-х класів – 1 312,5 годин/навчальний рік (35 навчальних тижнів).
VI. Порядок вивчення окремих навчальних предметів
Навчальний план МАЯКІВСЬКОГО ЛІЦЕЮ охоплює інваріантну складову, сформовану на державному рівні, та варіативну складову, де передбачені години на вивчення окремих предметів інваріантної складової, упровадження курсів за вибором, факультативів та індивідуальних і групових занять.
Із метою забезпечення виконання Державного стандарту освіти забезпечено викладання навчальних предметів інваріантної складової у повному обсязі годин, що передбачені Типовими навчальними планами для кожного класу.
При розподілі годин варіативної складової навчального плану враховані інтереси, побажання та потреби учнів, батьків, а також можливості ліцею щодо навчально-методичного, матеріально-технічного та кадрового забезпечення.
Навчальні програми щодо вивчення деяких предметів у 5, 6, 7, 10, 11 класах схвалені рішенням педагогічної ради протокол № 15 від 13.06.2024 року):
5-7-ті класи – за навчальними програмами (схвалені на засіданнях предметних методичних об’єднань та затверджені на засіданні педагогічної ради), розроблені на основі модельних навчальних програм, яким видано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ від 12.07.2021 № 795 (зі змінами, внесеними у додаток наказами Міністерства освіти і науки України від 10.08.2021року № 898, від 29.09.2021 № 1031, від 13.12.2021 року № 1358, від 02.02.2022 року № 96, від 09.02.2022 № 143, від 11.04.2022 року № 324) на адаптаційний цикл (5 класи);
10-ті класи - обрали по два профільні предмети – українська мова та історія України, всі інші предмети на рівні стандарту; фізика та астрономія як окремі курси за програмою «Фізика 10-11», авторського колективу Національної академії педагогічних наук під керівництвом Локтєва В.М., із вибірково-обов’язкових предметів у 10-А класі- технології, у 10-Б,В класах – мистецтво.
11-ті класи - продовжують вивчати два профільні предмети.
В 11-А,В класах - це технології за спеціалізаціями: туристична справа, елементи імідж дизайну (утворені групи по спеціалізаціях будуть змішані із двох класів) та українська мова, а в 11-Б - мистецтво та історія України. Всі інші предмети на рівні стандарту; фізика та астрономія як окремі курси за програмою «Фізика 10-11», авторського колективу Національної академії педагогічних наук під керівництвом Локтєва В.М.
Розподіл годин варіативної складової навчального плану для учнів 1-11 класів відбувся враховуючи індивідуальні навчальні можливості та пізнавальні інтереси здобувачів освіти, місцеві особливості, аналіз навчальної діяльності учнів протягом попереднього навчального року, вибір предметів для здачі НМТ, рівня навчально-методичного і кадрового забезпечення, дефіциту годин державного компоненту з української мови у 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 класах, з математики у 8, 9, 10, 11 класах, з іноземної мови (англійської) у 10-х класах і 11-Б класі.
У зв’язку з недостатнім рівнем математичної компетентності учнів середньої та старшої школи, оголошенням ЦЯО України типових помилок абітурієнтів під час НМТ з математики, виділені додаткові години з алгебри у 8, 9, 10, 11 класах, з геометрії у 10, 11-х класах.
Виділено додаткові години для вивчення профільних предметів у 10-х класах та 11-Б класі з історії України, у 11-Б з мистецтва, в 11-А,В класах з технологій.
Для учнів 5-6-х класів обрано факультативний курс «Психологія спілкування», а для 8, 9-х класів обрано факультативний курс «Мандруючи до зрілості».
Для учнів 1-4 класів виділені години для індивідуальних консультацій з навчання грамоти, української мови, математики, читання.
Для екстернатної форми здобуття освіти для учнів 9-11 класів визначено усі предмети інваріантної частини навчального плану.
Початкова освіта
1 класи Додаткові години на проведення індивідуальних консультацій та групових занять (з навчання грамоти, читання, української мови, математики):
|
|
Всього
1 година
|
2 класи Додаткові години на проведення індивідуальних консультацій та групових занять (з навчання грамоти, читання, української мови, математики):
|
|
Всього
1 година |
3 класи Додаткові години на проведення індивідуальних консультацій та групових занять (з навчання грамоти, читання, української мови, математики):
|
|
Всього
1 година |
4 класи Додаткові години на проведення індивідуальних консультацій та групових занять (з навчання грамоти, читання, української мови, математики):
|
|
Всього
1 година
|
Базова середня освіта
5 класи Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
1,5 години |
6 класи Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
1,5 години
|
7 класи Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
2 години
|
8 класи Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
3 години
|
9 класи Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
3 години |
Загальна середня освіта
10-ті класи Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
5,5 годин |
11-А, В класи Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
6 годин
|
11-Б клас Додатковий час на вивчення предметів:
|
|
Всього
6 годин |
Викладання годин інваріантної та варіативної складових, що не мають повної кількості годин (0,5; 1,5;2,5;4,5) подано у таблиці:
Класи |
Години навчальних предметів |
Складова навчального плану |
Предмет |
Розподіл годин у І та ІІ семестрі |
|
І семестр |
ІІ семестр |
||||
2 |
3,5 |
інваріантна |
українська мова |
3 |
4 |
3,5 |
інваріантна |
читання |
4 |
3 |
|
3-4 |
3,5 |
інваріантна |
українська мова |
3 |
4 |
3,5 |
інваріантна |
літературне читання |
4 |
3 |
|
5
|
1,5 |
інваріантна |
зарубіжна література |
2 |
1 |
3,5 |
інваріантна |
англійська мова |
3 |
4 |
|
0,5 |
інваріантна |
етика |
- |
1 |
|
6 |
1,5 |
інваріантна |
зарубіжна література |
2 |
1 |
3,5 |
інваріантна |
англійська мова |
3 |
4 |
|
0,5 |
інваріантна |
етика |
- |
1 |
|
7 |
1,5 |
інваріантна |
зарубіжна література |
2 |
1 |
3,5 |
інваріантна |
англійська мова |
3 |
4 |
|
2,5 |
інваріантна |
біологія |
2 |
3 |
|
1,5 |
інваріантна |
здоров’я, безпека та добробут |
2 |
1 |
|
8 |
1,5 |
інваріантна |
історія Україна |
1 |
2 |
9 |
1,5 |
інваріантна |
географія |
2 |
1 |
1,5 |
інваріантна |
історія України |
1 |
2 |
|
10 |
3,5 |
інваріантна |
англійська мова |
3 |
2 |
2,5 |
інваріантна |
алгебра |
2 |
3 |
|
1,5 |
інваріантна |
географія |
2 |
1 |
|
1,5 |
інваріантна |
хімія |
1 |
2 |
|
1,5 |
інваріантна |
захист України |
2 |
1 |
|
11-А,В |
1,5 |
інваріантна |
історія України |
2 |
1 |
4,5 |
інваріантна |
технології |
4 |
5 |
|
2,5 |
інваріантна |
алгебра |
2 |
3 |
|
1,5 |
інваріантна |
геометрія |
2 |
1 |
|
1,5 |
інваріантна |
захист України |
2 |
1 |
|
1,5 |
інваріантна |
інформатика |
1 |
2 |
|
11-Б |
1,5 |
інваріантна |
захист України |
2 |
1 |
1,5 |
інваріантна |
інформатика |
1 |
2 |
|
2,5 |
інваріантна |
алгебра |
2 |
3 |
|
1,5 |
інваріантна |
геометрія |
2 |
1 |
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Істер О.С. |
|
||
Істер О.С. |
|
||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Відповідно до вимог наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп продовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» при вивченні окремих предметів у 2024/2025 навчальному році у Маяківському ліцеї здійснюється поділ учнів класів на групи:
- 2-А клас (19 учнів у класі) – інформатика;
- 2-Б клас (18 учнів у класі) – інформатика;
- 2-В клас (20 учнів у класі) – інформатика;
- 3-А клас (23 учні у класі) – інформатика;
- 3-Б клас (22 учні у класі) – інформатика;
- 3-В клас (19 учнів у класі) – інформатика;
- 4-А клас (22 учні у класі) – інформатика;
- 4-Б клас (29 учнів у класі) – інформатика;
- 4-В клас (28 учнів у класі) – інформатика;
- 5-А клас (31 учень у класі) – інформатика;
- 5-Б клас (26 учнів у класі) – інформатика;
- 5-В клас (32 учні у класі) – інформатика;
- 6-А клас (24 учні у класі) – інформатика;
- 6-Б клас (24 учні у класі) – інформатика;
- 6-В клас (28 учнів у класі) – інформатика;
- 7-А клас (26 учнів у класі) – інформатика;
- 7-Б клас (29 учнів у класі) – інформатика;
- 7-В клас (26 учнів у класі) – інформатика;
- 8-А клас (24 учні у класі) – інформатика;
- 8-Б клас (29 учнів у класі) – інформатика, українська мова, англійська
мова, трудове навчання;
- 8-В клас (26 учні у класі) – інформатика;
- 9-А клас (25 учнів у класі) – інформатика;
- 9-Б клас (28 учнів у класі) – інформатика;
- 9-В клас (25 учні у класі) – інформатика;
- 10-А клас (25 учнів у класі) – інформатика;
- 10-Б клас (26 учнів у класі) – інформатика;
- 10-В клас (21 учень у класі) – інформатика
- 11-А клас (22 учні у класі) – інформатика;
- 11-Б клас (17 учнів у класі) – інформатика;
- 11-В клас (23 учнів у класі) – інформатика,
Робочий навчальний план складено відповідно до затвердженої структури закладу:
- 1 – 4 класи - загальноосвітні класи;
- 5 – 9 класи - загальноосвітні класи (допрофільні);
- 10 –А, Б, В класи - загальноосвітні класи (рівень стандарту, українська мова, історія України – профільний рівень);
- 11-А, В класи - загальноосвітні класи ( рівень стандарту, українська мова, технології – профільний рівень);
- 11-Б клас – загальноосвітній клас (рівень стандарту, історія України, мистецтво – профільний рівень).
Гранична наповнюваність класів встановлюється відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту»
Графік Всеукраїнських олімпіад з навчальних предметів:
І етап (шкільний) - жовтень 2024 року;
ІІ етап (районний, ОТГ) - листопад - грудень 2024 року;
ІІІ етап (обласний) - січень – лютий 2025 року.